OGSM:Introductie

Uit Belois's Wiki
Versie door Belois (overleg | bijdragen) op 13 aug 2024 om 11:38

OGSM

Wat is OGSM?

Het OGSM model staat voor Objective, Goals, Strategies en Measures. De OGSMmethodiek is een volledig en gestructureerd businessplan op één A4 en geeft de samenhang aan tussen de doelstelling en de manieren waarop een organisatie die kan realiseren. Naast de toepassing voor een businessplan kan het ook worden gebruikt voor andere plannen zoals een afdelingsplan, jaarplan, projectplan et cetera. Het OGSM-model dwingt je om echte keuzes te maken en daardoor meer kans op succes te genereren. Dit maakt het een krachtig middel om voortgang te boeken en succes te bewaken, zo staat in het Handboek Managementmodellen.

OGSM is een ideaal middel om organisatiedoelen en ondernemingsstrategieën te delen met alle medewerkers. Het raamwerk staat hieronder weergegeven en kan worden toegepast op de gehele organisatie, een afdeling, een team en zelfs op persoonlijke doelen. Achtergrond OGSM model

Ontwikkeling

Het OGSM model werd eind jaren vijftig in Japan ontwikkeld. Het is een raamwerk voor businessplanning dat organisaties in staat stelt om hun langetermijnvisie en strategie te vertalen in doelstellingen, activiteiten en meetpunten op de korte en middellange termijn. De OGSM methodiek helpt organisaties bij het monitoren van de voortgang richting doelstellingen en bij het behouden van de focus gedurende de tijd. Marc van Eck en Ellen van Zanten beschreven de OGSM-methodiek duidelijk in het boek Businessplan op 1 A4. Uitleg van de methodiek

Wat betekent OGSM?

OGSM staat voor Objective, Goals, Strategies en Measures. De Objective en Goals gaan over wat je wilt bereiken. De Strategies en Measures geven aan hoe je daar gaat komen. Op deze manier verbind je doelstellingen op de lange termijn aan wat je vandaag en morgen gaat doen. Objective

OGSM begint met een krachtige formulering van het kwalitatieve doel of de ambitie van een organisatie. De Objective geeft aan waar je aan het einde van een bepaalde periode (bijvoorbeeld één of drie jaar) wilt staan. De keuze voor de Objective geeft richting aan het gehele plan. Het is belangrijk dat hier keuzes worden gemaakt. Omdat de doelstelling kwalitatief is, bevat die geen getallen. Een goede Objective moet voldoen aan de volgende criteria:

   - Hij moet ambitieus zijn, maar wel haalbaar.
   - Hij moet intellectueel kloppen en het hart raken.
   - Hij moet intuïtief zijn en na te vertellen in eigen woorden.
   - Het behalen van de Objective moet leiden tot volledige tevredenheid.
   - Alle belangrijke elementen moeten aanwezig zijn.
   - Er mogen geen elementen in staan zonder welke ook tevredenheid ontstaat.
   - Hij moet richtinggevend zijn.
      1. References

[Bron: Boom Management OGSM-zo-werkt-het]